جوجه یک­ روزه مادری

جوجه یک­ روزه مادری آرتا جوجه سبلان

به جوجه ­هایی که از قرار گرفتن تخم مرغ نطفه دار مرغ اجداد در ماشین­ های مخصوص جوجه کشی و طی زمان معین حاصل می­شود، جوجه یک­ روزه مادری (مرغ و خروس) گفته می­شود. جوجه های یک­ روزه مادری شرکت آرتا جوجه سبلان از نژاد ایرانی آرین می باشد که در فارم اجداد و با رعایت قرنطینه و ضوابط مختص به خود تولید می­شود. جوجه های یک­روزه مادری طی پروسه دوره پرورش که معمولاً 24 الی 25 هفته طول می­کشد به مرغ بالغ جهت تولید تخم مرغ نطفه دار تبدیل شده و در ادامه طی 40 هفته تولید تخم مرغ نطفه دار با عملکرد مناسب و بالاتر از استاندارد نژاد، پرورش می یابد.

مزارع پرورش مرغ مادر شرکت آرتا جوجه سبلان در استان اردبیل در محيط کنترل شده از نظر دما، رطوبت، نور و شرايط محيطی، جیره غذايی مناسب و کنترل شده و نيز رعايت شرايط کامل امنيت زيستی و مطابق استانداردهای نژاد پرورش یافته و آماده توليد می شوند.

 

در دوره پرورش ، مرغ های مادر با استفاده از واکسن هاي مناسب بر عليه بيماریادير مناسبی از ايمني را به جوجه های توليدی منتقل خواهند ‌نمود، بدين ترتيب جوجه هاي گوشتی شرکت، با مناسب ترين کيفيت، آماده عرضه به واحد‌‌‌‌‌‌های پرورش دهنده مرغ گوشتی هستند.

مرغ مادر:

مرغ مادر مرغی است که از تخم نطفه دار آن برای تولید جوجه یک ­روزه استفاده می شود. مرغ های مادر به سه گروه مرغ مادر گوشتی برای تولید جوجه یک­ روزه گوشتی، مرغ مادر تخم ­گذار برای تولید جوجه های یک­روزه تخم­گذار و مرغ مادر بومی برای تولید جوجه­ های یک­ روزه بومی تقسیم می­ شوند. از مهم­ترین بخش­ ها در مزرعه مرغ مادر می­ توان به سالن پرورش، انبار ذخیره دان، انبار جمع­ آوری تخم­ مرغ، بخش اداری اشاره کرد. پرورش دهندگان مرغ مادر برای صرفه جویی در خرید نهاده­ ها دان را توسط آسیاب میکسر در خود مرغداری تولید کرده و در انبار ذخیره دان نگهداری می­ کنند. در انبار جمع­ آوری تخم مرغ، رباط­ های مخصوص و سورتینگ  تعبیه شده که  تخم مرغ نطفه را از سالن به سمت انبار جمع آوری تخم مرغ هدایت می­کند. بخش اداری یکی دیگر از موارد مهم سالن پرورش مرغ مادر می باشد. یک بخش اساسی در سالن اداری حمام های شستشو می باشد. این حمام ­ها باید به طوری طراحی شود که بازدید کننده دوباره به مسیر قبل از شستشو برنگردد.