تخم مرغ نطفه دار

تخم مرغ نطفه دار آرتا جوجه سبلان

تخم نطفه دار، تخمی است که اسپرم و تخم در ناحیه شیپور با هم ترکیب شده و همچنین اگر در شرایط محیطی مناسب از لحاظ دما و رطوبت قرار بگیرد، پس از مدت زمان مشخص به جوجه تبدیل خواهد شد. نطفه داری تخم­ مرغ بر حسب درصد بیان می شود و عبارت است از نسبت تعداد تخم مرغ ­های نطفه ­دار به کل تخم مرغ های تولید شده در گله. جوجه درآوری در جوجه­ کشی عبارت است از نسبت جوجه­ های تولید شده به کل تخم مرغ های تولیدی در گله. همان طور که از تعریف جوجه درآوری پیداست، جوجه درآوری در برگیرنده نطفه داری تخم­ مرغ نیز می­باشد. منتهای مراتب، کارخانه ­های جوجه­ کشی هیچ نقشی در نطفه­ داری تخم مرغ­ها ندارند و نطفه­ داری تخم مرغ مربوط به مدیریت مزارع مرغ مادر می­باشد. نطفه­ داری و جوجه درآوری دو صفت ژنتیکی بسیار مهم در مرغ­ های مادر هستند. همچنین، این صفات تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می ­گیرند. 

عوامل تاثیرگذار بر نطفه­ داری و جوجه درآوری تخم مرغ را می­توان به دو گروه تقسیم نمود. از عوامل مربوط به مدیریت گله­ های مرغ مادر می­ توان به تغذیه مرغ­ه ای مادر به ویژه از نظر ویتامین ­ها که منجر به جوجه درآوری و نیز تکامل و رشد جنین در تخم مرغ می­ شود، همچنین بیماری­ ها، نسبت جفت­گیری در گله (تعداد مرغ به ازای هر خروس)، صدمات فیزیکی به تخم مرغ­ ها، وزن بدن مناسب مرغ و خروس در گله، انبارداری تخم مرغ­ ها و شرایط بهداشتی قبل از انتقال به جوجه­ کشی اشاره نمود و عوامل مربوط به کارخانه­ های جوجه­ کشی شامل بهداشت جوجه­ کشی، صدمات فیزیکی، شرایط محیطی انکوباتور به ویژه از نظر رطوبت و دما می باشند.

در کارخانه‌های جوجه‌کشی شرکت آرتا جوجه سبلان، تخم مرغ‌هاي نطفه­ دار مرغ مادر گوشتي جهت جوجه‌كشي فرستاده شده و طي مدت ٢١ روز تخم مرغ ها در دستگاه‌ های مربوطه تبديل به جوجه شده و جوجه‌ های حاصل به مزارع مرغ گوشتی ارسال می شوند تا طی دوره ۴۵ روزه، پرورش مرغ گوشتی انجام گيرد. در كارخانه جوجه‌كشی، مجددًا عمليات درجه‌بندی (گريد) و ضدعفونی تخم‌مرغ‌ ها انجام می گيرد. سپس تخم‌مرغ‌ ها به دستگاه‌ های انكوباتور منتقل می شوند. جوجه‌ های توليدي در جوجه‌ كشی، ابتدا تعيين جنسيت و سپس بر عليه بيماری های نيوكاسل، گامبرو و برونشيت واكسينه می شوند و در نهايت به كمك سبد های مخصوص، توسط كاميون‌هاي ويژه حمل جوجه يک روزه، به مزارع مرغ گوشتی تحت مديريت شركت حمل می ­گردند.

بیشتر بخوانید :

اگر درصد نطفه داری تخم­ مرغ­ ها بالا نباشد، بیشتر تخم هایی که در ماشین جوجه کشی گذاشته می شوند به جوجه تبدیل نخواهند شد. برای بدست آوردن نطفه داری بالا باید نسبت بین مرغ و خروس مناسب و معمولاً به ازای هر ۱۰ مرغ یک خروس کافی می­باشد. خروس ­های مورد استفاده برای نطفه دار کردن تخم مرغ باید جوان، فعال و به اندازه کافی اسپرم تولید کنند. وضعیت تغذیه گله نیز در نطفه داری تخم­ مرغ تاثیر زیاد دارد . کمبود بعضی از ویتامین­ها بخصوص A  و E  و نیز کمبود پروتئین جیره باعث کاهش نطفه داری می­گردد. تولید تخم و نیز سن بلوغ جنسی مرغ و خروس در میزان نطفه داری تاثیر دارد. در مرغ­های خیلی مسن و یا خیلی جوان درصد نطفه ­داری کم است. خویش­ جفتی دارای اثر منفی در نطفه داری است و هر چه درجه هم خونی افزایش یابد درصد نطفه داری کم می شود . آمیخته گری سبب افزایش درصد نطفه داری می­گردد. برای جوجه کشی، تخم هایی که وزن آنها حدود ۵۰ تا ۶۰ گرم است بایستی انتخاب شوند. اگر تخم مرغ ها یکنواخت نباشند باعث می شود که جوجه هایی که تولید می شوند بزرگ و کوچک بوده بطوری که بعداً از لحاظ پرورش و تغذیه با اشکالاتی روبرو خواهد شد. تخم های جوجه کشی بایستی قالب طبیعی داشته باشند. از بکار بردن تخم مرغ ها با شکل غیر طبیعی (کشیده، گرد و موج دار) باید اجتناب شود. این کار بیشتر به خاطر به نژادی صورت می­گیرد زیرا جوجه­ های حاصل از تخم مرغ­ های غیر طبیعی بعداً تخم مرغ­ هایی با شکل غیر طبیعی تولید خواهند نمود. تخم های جوجه کشی اگر با فضولات آلوده شوند باعث فساد تخم مرغ و از بین رفتن جنین می­گردد و از طرف دیگر منبع آلودگی در ماشین خواهد بود. تخم هایی که دارای پوسته بسیار نازک و یا ضخیم هستند برای جوجه­ کشی مناسب نیستند، زیرا اگر پوسته نازک باشد تبخیر آب بیشتر خواهد بود و درصد جوجه درآوری کاهش می­ یابد و از طرف دیگر این گونه تخم مرغ ­ها کلسیم کافی برای رشد جنین را تامین نمی­ کنند. تخم مرغ­ هایی که پوسته ضخیم دارند کار خروج جوجه را مشکل می ­کنند و جوجه به خوبی قادر نیست که آنها را سوراخ کند. استفاده از تخم­ مرغ ­های پوسته شکسته یا تخم­ مرغ­ هایی که دارای منافذ بیش از اندازه هستند برای جوجه کشی توصیه نمی شود، زیرا میزان تبخیر از این گونه تخم مرغ ­ها بیشتر است. کیفیت داخلی تخم مرغ در میزان جوجه دهی تاثیر دارد. تخم مرغ­ هایی که درصد سفیده غلیظ آنها بیشتر و یا زرده آنها رنگی تر است درصد جوجه درآوری بیشتری دارند زیرا اینگونه تخم مرغ­ ها عناصر غذایی بیشتری برای جنین همراه دارند . برای نگهداری تخم های نطفه دار نباید از یخچال استفاده کرد. بهترین دما برای نگهداری تخم های جوجه کشی  ۱۶ تا ۲۰  درجه سانتی­گراد بوده و مدت زمان ذخیره و نگهداری نباید از ۳ تا ۷ روز بیشتر شود. برای جلوگیری از آلودگی تخم مرغ ها بهتر است دفعات جمع آوری تخم از آشیانه را بالا برد و روزی چند بار تخم مرغ ها را جمع آوری کرد.